Monday, October 27, 2008

I.C.E

Maklumat berguna untuk dikongsi bersama. Mungkin ramai yang telah mengetahuinya...

(Perhatian: 95 peratus telefon bimbit, mempunyai ciri ini)

1.Perhatikan betul-betul pada papan kekunci telefon bimbit anda.

2. Tumpukan perhatian pada nombor 5

3. Perhatikan betul-betul - bergantung pada model telefon, anda akan melihat garisan halus timbul di kiri kanan nombor 5 itu.

4. Ada juga yang merupakan satu titik kecil, atau permukaan yang berlekuk

5. Yang pasti, jika ada menyentuh dengan jari, anda akan dapat merasakan, papan kekunci nombor 5, berbeza dengan papan kekunci nombor-nombor lain.

Tahukah anda, mengapa hanya nombor 5 , papan kekuncinya begitu.

Ia sebenarnya direka khas untuk memudahkan anda menekan nombor 5 diwaktu kecemasan atau ketika telefon bimbit di dalam kocek, di dalam beg tangan tanpa perlu mengeluarkannya , hanya dengan sentuhan pada papan kekunci nombor 5 yang telah bertanda itu.

Jadi, bagaimana ia berfungsi?

Amat mudah.

Anda hanya perlu set kan nombor 5 sebagai 'fast dail', 'quick dail', 'dail cepat' atau apa saja panggilannya akan apa-apa nombor di dalam memori telefon bimbit anda.

Letakkan nombor yang anda gunakan sebagai nombor diwaktu kecemasan seperti ahli keluarga, rakan, balai polis atau apa saja.

Jadi, semasa kecemasan, dengan pantas, anda raba telefon bimbit anda tanpa melihatnya seperti di dalam kocek, setelah dapat merasakan ia adalah nombor 5, lakukan tekanan lama, dan nombor yang telah anda setkan, akan terus di dial oleh telefon bimbit anda.

Namakan nombor kecemasan itu sebagai ICE

I N C A S E of E M E R G E N C Y

No comments: