Tuesday, November 4, 2008

Langkawi...

Jumaat lepas bersamaan 31 Okt 2008, aku terbang ke bumi Mahsuri yg penuh lagenda memenuhi keperluan tugas. Seawal jam 10 pagi aku tiba menjejakkan kaki di lantai KLIA bersama rakan sepejabat. Kami bertolak dari teratak keluarganya setelah aku menumpang teduh 'harta' aku untuk berada di sana buat sekejap cuma.

Perjalanan dari Seremban ke KLIA lebih kurang 1 jam. Menaiki teksi yang telah ditempah awal kerana rakan aku kenal dengan pemandu teksi tersebut. Dalam perjalanan, pakcik pemandu teksi tersebut bercerita pjg lebar dgn kwn aku tentang pelbagai irama dan nada kehidupan. Hanya aku saja yg membuka deria pendengaran dan baru menutup mulut tanpa berbicara pjg lebar. Bila ada ketika soalan yg menyapa, baru aku titipkan jawapannya. Itu pun sekiranya perlu. Jikalau tidak, cuma senyuman yg ku ukir menjadi tanda tanya mahupun balasan.

Sampai di KLIA, kami terus check-in di kaunter. Memandangkan jurang masa yg pjg, kami berlalu mendapatkan alas perut sementara menunggu untuk masuk ke balai berlepas. Tidak lama selepas itu, tiada apa yg menarik kecuali aku tiba di bumi bersejarah Langkawi yg telah sekian lama tidak aku kunjungi. Belasan tahun lamanya.... Perjalanannya lebih kurang sejam dari KLIA.

Kami diminta berkumpul kerana terdapat ramai lagi rakan sekursus dlm penerbangan yg sama. Di KLIA sementara menunggu penerbangan tadi, aku terserempak dengan bekas rakan sekelas semasa sama-sama menuntut peringkat ijazah dulu. Dia bakal melangsungkan perkahwinannya pada 8 Okt nanti. Kad undangan perkahwinannya pun baru saja aku perolehi di peti surat barang sebentar tadi. Belum bukak pun memandangkan aku tau bila dan dari siapa. Tiada byk perubahan yg nampak di mata kasar cuma dia makin kurus. Mungkin persiapan untuk bergelar raja sehari nanti. Sangat menonjol perubahan itu.. Alhamdulillah. Sorang lagi menyusul meninggalkan kehidupan bujang mereka terus melangkah membina kehidupan yg lebih sempurna bersama jodoh yg telah tersurat. Moga kekal bahagia hendak-Nya. Amin..


Wajah riang ketika baru mendarat di Langkawi.. Teruja!!


Setelah berkumpul, kami dibawa ke tempat penginapan menaiki bas persiaran yg telah disewa khas. Dlm perjalanan, pemandu pelancong terus menyajikan kami dengan untaian kata-kata pengenalan diri mengenai Langkawi. Katanya Langkawi pulaunya lebih besar dari Pulau Pinang tetapi lebih kecil dari Singapura. Mempunyai lebih kurang 75 000 penduduk yg majoritinya iaitu 95% adalah masyarakat Melayu.

Terdapat lebih kurang 104 buah pulau namun cuma 99 buah pulau yg timbul semasa air pasang. Pun begitu cuma 2 buah pulau yg didiami manusia iaitu pulau induk dan Pulau Tikus (kalau x salah). Pulau-pulau lain sepi tiada berpenghuni. Itulah antara saripati pengenalan mengenai Langkawi yg sempat masuk dlm kotak ingatan aku. Yg lain, semuanya lebur. Mungkin auto delete.

Inilah dia bas persiaran yg membawa delegasi kami


Kwn aku dan aku dlm bas semas perjalanan ke tempat penginapan

Tak sempat kami merasa desiran ombak dan hembusan bayu Pantai Chenang.




No comments: